Varför vara övernaturlig när manskapat en naturlig värld?

Jag har funderat lite nu igen!

Denna gången handlar det om Guds sätt att göra saker.

Under en längre tid har jag gått med frustrationen över att jag inte ser Gud i vardan. Jag ser inte det Gud gör och jag ser inte hans underverk. Och inte är väl det så konstigt heller?
Jag väntar mig ju att ett Guds underverk ska vara som i fantasy sagorna. Med ljussken å dunder å vindar å en massa tuffa effekter. Men sen slog det mig! Varför skulle gud öra så för?

Han har ju skapat en värld som ser ut som den gör. Varför då spejsa till allt med en massa blinkande ljus å dånande musik? Visst det kan ju va rätt kul å hyffsat asballt men jag tror inte Gud är sånn.

Hela världen är ju tekniskt sett ett Guds underverk. Den är liksom skapad av Han så det är ju rätt logiskt.

Ändå förväntar man sig att Guds arbete på jorden ska vara nåt övernaturligt ashäftigt mega grej. Visst det händer. Men jag tror Gud arbetar mycket mer än så. Genom det vi ser i vardagen. Genom naturen. Genom människor.

Se på humlan till exempel. Humlor ska tydligen egentligen inte kunna flyga med tanke på deras kroppsvikt i jämförelse med sina vingar. Men av nån skum anledning kan det. Detta har förklarats med bland annat att vingarna skapar turbulens runt humlan som gör att den kan flyga. Det är ju helt natyrligt å har ju inget alls med Gud att göra!

Eller?

Om Gud skapar en humla som inte kan flyga så kan inte humlan flyga. Om däremot Gud skapar en humla som kan flyga så kan humlan flyga. Att humlan kan flyga är ett Guds under i sig. Förklaringen är naturlig och det är ju också rätt logiskt. Varför skulle Gud använda sig av ett ologiskt sätt att få humlan att flyga när världen ser ut som den gör och han kan göra det på ett sätt som vi människor kan förstå oss på? Felet är bara hur vi ser på miraklet. Vi studerar det, kommer till en slutsats och säger: "Nämen va häftigt! Att den kan flyga fasten den inte borde kunna det!" istället för att säga: "Smart där Gud! Detdär fixa du bra!"

Kanske inte tidernas bästa exempel men ni kanske fattar poängen?

Guds under behöver inte vara oförklarliga och mystiska. De kan vara helt naturliga.
Att träden får löv igen efter vintern, solen är varm. Man kan hålla på hur länge som helst!

Slutsats:

Gud skapade en naturlig värld. Därför arbetar Gud naturligt. Så att vi ska förstå det. Hade allt Gud gör hänt på ett övernaturligt fantasy sätt hade vi levt i en annan typ av värld.

På ett sätt kan man säga att vi lever i en sån värld. Eftersom Guds under finns överalt runt oss. Vi bara inte lägger märke till dem!





Hoppas ni har kunnat förstå nåt av det som står skrivet:P


//Fredrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0