Bara för att...

Ok bara för att jag började skriva så får jag ta å skriva lite mer!
Men hmmmm.... vad ska jag skriva då då?

Jag har insett att jag tänker alldeles för mycket. Det är nog därför jag aldrig riktigt fattar vad som händer eller varför saker händer... Och det är nog därför jag hatar att vänta för då hinner jag tänka en massa å de e inge vidare bra. Måste försöka bli lite mer korkad så jag inte tänker så mycket eller nåt åt det hållet.

Men hursomhelst tänkte jag passa på att skriva ner lite tankar om vem jag tror på nämligen Jesus.

För många av er som läser detta kommer mycket av det jag skriver säkert låta rätt ologiskt och ni får gärna komentera det eller vad ni nu gör för sånt är bara roligt.
Till å börja med kan jag berätta lite mer om vad jag står för. Jag tror att världen är skapad av en skapare som jag väljer att kalla Gud. För mig är det ruskigt ologiskt att världen blev till av en slump och en stor smäll. All perfektion vi kan se överallt omkring måste ha ett syfte. Det kan ju inte vara en slump! Det är så otroligt perfekt gjort att allting funkar allt ifrån planeternas rörelser till små klaffar i våra blodådror som hindrar blodet från att åka åt fel håll. Jag är alltså krationist inte evolutionist. Jag tror på att övernaturliga saker kan ske. Jag tror på Guds Ord A.K.A Bibeln till 100%! Många kristna säger sig tro på delar av bibeln men det tror inte jag ä riktigt riktigt. Bibeln är Guds kärleksförklaring till oss människor och bara man studerar den istället för att läsa den som en tråkig skolbok finner man snart att mycket utav det som står där faktiskt stämmer. Prova vettja!

Har du nånsin prövat Gud? - eller har du bara ignorerat tanken?
Har du någonsin kollat om han faktiskt finns? - eller har du inte orkat?
Har du någon gång från ditt hjärta bett bönen "Gud om du finns så..."? - eller har du inte vågat?
Har du någon gång vågat kapitulera och kasta dig i Guds famn? - eller är du för stolt?
Har du någon gång ens givit Gud en tanke när allt känns hopplöst? - eller har du stängt det inom dig?
Har du någon gång tänkt på att Gud kanske ändå vill hjälpa dig i dina jobbiga stunder? - eller känns det för ologiskt?

Har du någon gång tänkt på Gud som en verklighet och inte som en luddig gubbe på ett moln?
Har du någon gång tänkt på att det som han killen eller tjejjen sa om att Jesus älskar dig skulle kunna vara sant?


Ett vanligt misstag man gör när man försöker ta reda på vad kristendom egentligen handlar om är att läsa böcker om det. Det står mycket bra fakta om traditioner, regler, seder, årstider, psalmer och mycket sånt. Man kan få en rätt bra överblick om kristendom. Men det är långt ifrån vad kristen TRO handlar om. Jag kommer från en frikyrka som heter Furuhöjdskyrkan som ligger i Alunda. I den församlingen har jag fått en helt annan bild om vad det här med att vara kristen handlar om. Det handlar inte om att gå till kyrkan varje söndag. Det handlar inte om att kunna alla psalmer och alla fina böner. Det handlar inte om att kunna bibeln utantill rakt igenom.
Det handlar om att ha en relation med Jesus. Det är precis som med vilken vän som helst. Det handlar om att lära känna vännen Jesus. Skillnaden på Jesus och en vanlig mänsklig polare är att Jesus är osynlig och han är dessutom Gud. Det var betydligt enklare förr i tiden att vara polare med Jesus för då gick han faktiskt omkring här på jorden som vem om helst av oss. Nu är det lite knepigare för man kan inte riktigt umgås med honom på samma sät...
Jag tror Jesus var lite bekymrad över dethär innan han for till himlen. Men så kom han på en så grymt smart idé! Vi lämmnar kvar en bok där folk kan läsa om vem jag är! SMART! Så uppfans Bibeln. (kanske inte men vi säger så för stunden) Eftersom vi inte kan fråga Jesus om vem han är på samma sätt som man kunde då så finns Bibeln. I den finns en bra förlklaring till vem Jesus är. Genom den kan vi lära känna Gud. Är det inte fantastiskt häftigt? Och inte nog med det! Jesus vill ju såklart prata med oss! Detta har han löst så smart att vi är direktkopplade till honom på ett mer högteknologiskt sett än vad vi människor nånsin kommer kunna uppfinna. Vi behöver inte äns säga orden. Vi talar med vårt hjärta och Jesus hör. Och han svarar. Vi måste bara "lyfta på luren" och lyssna. Det smarta här är också att vi inte hör Guds röst med vanliga ord oftast. Eftersom komunikations enheten sitter i vårt hjärta så hör vi också i vårt hjärta. Lite svårt att förklara detdär med ord men man skulle kunna säga det som att man på något sett bara vet vad Gud har sagt utan att riktigt ha hört det. Jag tycker det är så fascinerande så det finns inte! =)

Jag tycker det är dags för en liten historia!

Det bodde en gång en man vid havet.
En dag blev det översvämning och folket började fly in mot land för att undvika att drunkna.
Denhär mannen hade vart kristen i hela sitt liv. Han hade bett sina böner och läst sin bibel och var stensäker på att han inte behövde oroa sig för Gud skulle rädda honom. Det hade han ju lovat.
Vattnet steg och han klättrade upp på taket.
Då kom en av grannarna förbi med sin båt och ropade åt honom att hoppa i.
Mannen sa bara: "Åk vidare! Herren Gud kommer hjälpa mig!"
Grannen åkte förvirrad vidare och vattnet fortsatte stiga.
Mannen klättrade nu upp på skorstenen och då kom en till båt förbi.
De ropade åt honom att hoppa i men han sa samma sak igen:
"Åk vidare! Herren Gud kommer hjälpa mig!"
Lika förvånade som grannen åkte de vidare.
Vattnet fortsatte att stiga och nu stog mannen med vatten ända upp till hakan.
Då kom en räddningshelikopter flygande.
De slängde ner ett rep och uppmanade honom att klättra upp.
Samma svar igen:
"Åk vidare! Herren Gud kommer hjälpa mig!"
Efter mycket om och men fög helikoptern iväg.
Vattnet fortsatte att stiga och mannen (som inte kunde simma) drunknade.
Väl uppe i himlen sprang han rasande fram till Gud och skrek:
"VAD ÄR DETHÄR?!? JAG HAR JU VARIT KRISTEN I HELA MITT LIV OCH ÄNDÅ SÅ DRUNKADE JAG?!? NI SKULLE JU HJÄLPA MIG!"
Gud tittar förvånat på mannen och bläddrar litegrann i sin stora bok.
Efter en liten stund säger han:
"Hmmm... Det var ytterst märkligt! Enligt vad som står här skickade vi två båtar och en helikopter!"

Den historien tycker jag är GRYM!
Den förklarar på ett bra sett hur Gud fungerar. Ibland har man en tendens till att förvänta sig blixtar och dunder och heliga ljussken och grejjer när man ber till Gud om hjälp och tecken. Men Gud är så mycket smartare än så! Varför hålla på och anstränga sig med en massa specialeffekter när han redan har en perfekt värld att visa oss med? Om du ber Gud visa dig att han finns kommer han att göra det. Det kan vara precis hur som helst. Det kan vara att någon säger att du är älskad och värdefull i precis rätt ögonblick. Det kan vara en lapp på ditt skåp i skolan där det står en hälsning från kristna skolgruppen. Det kan vara en känsla. Det kan vara en låt. Det kan vara en bild, det kan vara en film. Det kan vara precis vad som helst.
Det viktiga är att om du verkligen vill att Gud ska visa sig för dig så kommer han göra det. Det kan jag lova dig!

Min önskan är att du, vem du än är, provar Gud. Om han finns är det ditt livs största tabbe om du inte provar. Om han inte finns så förlorar du inget på att prova.
Men kom ihåg! Om du inte ger Gud chansen utan från början bestämmer dig för att du inte kommer märka av honom även om du ber honom om det så kommer inget hända. Gud pressar sig inte på utan vill att DU ska ta besluten.

Det får nog räcka för idag!

Gud tror på DIG! Tror du på honom?

//Fredrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0