Livet

 

Livet:

Jag har funderat på Livet och hur det fungerar och vad det egentligen är. Och jag tänker såhär:

Livet är som en bok där livet vi lever är handlingen. Allt som existerar här i världen är ingredienser i bokens handling, personer, djur, träd, stenar, you name it... Varje sida i boken är fylld med allt som händer i världen, från början till slut.

Varje bok har en författare. Eftersom jag är kristen så kör vi dethär ur ett kristet perspektiv. Vilket innebär att författaren såklart är Gud.


 

Författaren:

Eftersom Gud har skrivit boken som vi kallar Livet vet han vad som händer i början, i mitten och i slutet. Han kan hela boken för han har ju skrivit den. Gud kan också om han vill bläddra mellan sidorna precis som han vill eftersom han har boken i sin hand. Vi däremot måste följa handlingen som den är eftersom vi är INUTI boken och inte utanför den.


 

Karaktärerna:

Vi är som sagt karaktärerna i boken. Vi följer handlingen och utgör handlingen. Utan oss finns det ingen handling och utan handlingen finns inte vi. Precis som vilken bok som hellst. Tar du bort handligen försvinner karaktärernas mening. Karaktärerna kanske finns kvar men de har inget att göra och ingen mening övörhuvudtaget. Tar man bort karaktärerna förlorar handligen sin mening eftersom handlingen bygger på och utförs av karaktärerna.


 

Handlingen:

Handlingen, skulle man kunna säga, är vad vi kallar meningen med livet. Som karaktär i Boken har jag en roll att spela i den stora handlingen. Och för att handlingen ska kunna slutföras måste alla karaktärer spela sin roll. Jag säger inte att alla har olika meningar med sitt liv. Alla har samma mening, att fullfölja sin roll i handlingen.


 

Döden:

Vad händer då när man dör? När man dör har man avslutat sin roll i handlingen och är inte längre en del av den. Man har helt enkelt fösvunnit ut ur boken. Man kan finnas knar i andra karaktärers minnen och så vidare men en själv som karaktär finns inte längre.


 

Slutet:

Handlingen kan inte få sitt slut förrän alla karaktärer har slutfört sin roll. Hur ”boken” slutar kan vi inte veta eftersom vi fortfarande är fast i handlingen. Gud vet hur det kommer sluta men vi får helt enkelt se hur det blir när den tidpunkten kommer.


 

Uppföljaren:

Bibeln berättar om en ny värld som kommer när denhär världen är slut. Dvs. En ny handling och en ny saga.


 

Bibeln:

Bibeln skulle kunna liknas vid att läsa det som står på baksidan av fodralet till en film. Man får en liten bild av hur filmen kommer vara men man får inte veta hela filmen.


 

Alltså:

Meningen med livet är inte att frälsa 12487642 miljoner människor. Inte heller att ha mest saker i världen. Inte heller att hitta en schysst livspartner och bilda familj. Inte helelr att föra sitt arvsanlag vidare. Inte heller att ha det så kul som möjligt hela tiden. Inte heller att bilda sig ett namn som alla kommer komma ihåg när man har dött.

Meningen med livet är att spela den roll som ”författaren”/Gud har tänkt ut åt en. För det är det karaktärer gör.

 

GBUA! //Fredz


Kommentarer
Postat av: Anonym

har du kommit på det där själv? jag är imponerad, det var väldans smart måste jag säga!

2010-01-08 @ 11:22:40
Postat av: PrettyLittleThing

Wow Fredrik, jag är också väldigt imponerad. Du är smart, verkligen. Det är inte vanligt längre att fundera på sådana saker i ditt ålder. Jag är också kristen och tror på Gud så jag kan erkänna några av mina tankar i vad du skrev.

2010-02-20 @ 20:50:46
Postat av: white inkless invisible n' uv tattoos.

wow. Du, ja tror du nyss gjorde mig kristen :O

2010-08-10 @ 00:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0