Sanningen

"Ni har lärt känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."
(Johannesevangeliet 8:32)
"Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."
(Johannesevangeliet 14:6)
Hej!
Idag var jag på gudstjänst i Filadelfiakyrkan i Ljungsbro och hörde där en predikan om ett så pass maffigt ämne som den sista tiden och Jesu återkomst.
Men det är inte det jag tänkte fokusera speciellt mycket på utan jag tänkte skriva om lite tankar jag fick under gudstjänsten.
Predikanten talade om den utmaning det är att vara kristen idag och det motstånd man möter.
Den kristna tron har verkligen blivit helt förvriden i världens ögon. Man tror att vi kristna är galna och farliga och hjärntvättade och lögnare och maktgalna och jag vet inte vad.
Det stämmer verkligen inte alls överens med den värld jag lever i.
Jag vet att det finns flera exempel på människor som har gjort rent idiotiska saker och sagt att de gör det "för Gud", "i Guds namn" eller "för Guds ära". Men ofta går det rakt emot den Gud jag har lärt känna och som det står om i bibeln.
Ofta får jag höra kommentarer som "Men oj är du kristen?!? Det kan man verkligen inte tro! Du är ju normal!"
Visserligen är det väl najs att man inte tycker jag är knäpp eller så men jag blir ändå lite oroad av den typen av uttalande.
Är det verkligen så att den bild som regerar av oss kristna är att vi inte kan vara "normala"?
En god vän till mig berättade om hur hans bild av en typisk kristen såg ut innan han själv blev frälst.
I hans värld var en kristen en sån som har stort och krulligt hår, töntiga kläder, glasögon och sneda tänder.
Jag vet inte hur det är med dig men jag har i alla fall inte mött någon som passar in på den beskrivningen.
(Det finns säkerligen någon men det är lååååååångt ifrån alla!)
Att tro på Jesus är ingen klädstil, inte någon frisyr, inte en idrott, inte en musik genre, inte ett fritidsintresse och inte någon flummig filosofi.
Att tro på Jesus är att tro på SANNINGEN.
Yeah! I said it!
Som jag skrev i början av inlägget så står det klart och tydligt i bibeln att Jesus är sanningen. Han säger till och med att han är den enda vägen till Fadern eftersom han är den ende som känner Fadern.
Att göra anspråk på att känna till sanningen och den ENDA sanningen är något som sticker i öronen på många. Många gnisslar tänder och vässar sina svärd.
Det finns säkert en eller två eller fem av er som läser detta som kommer att tycka att jag är dum i huvudet nu.
So be it!
Jag tror helt och fullt ut och alldeles otroligt uppriktigt på att jag har lärt känna Sanningen och att Sanningen ska göra mig fri.
Jag tvekar inte en sekund på att Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet och den enda vägen till fadern.
Är jag fördömande, trångsynt och uteslutande på grund av detta?
Njaej jag tycker inte det...
I bibeln står det även om att "Var och en som med sin mun bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda skall bli frälst." och att "Åt var och en som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, var och en som tror på Hans namn".
Jag tycker att det låter mer som en inbjudan än som en exkludering.
Gud vill verkligen ingenting annat än att vi, allihop, ska lära känna honom och få ta del av allt det han har att ge.
Det spelar ingen roll vad du heter, var du är född, vad du har för föräldrar, hur din uppväxt har varit eller vad du har gjort.
Gud älskar dig precis som du är ändå.
Bibeln är fullproppad med berättelser om människor som Gud möter som får upprättelse och får vara med om riktigt stora saker.
Mose var en mördare och fick med Guds hjälp vara med och föra judarna ut ur egypten och gå torrskodda genom röda havet.
Gideon var en fegis men fick vara med om att riva Jerikos murar genom att gå runt staden och föra oväsen.
Kung David hade sex med en annan mans hustru och såg sedan till att mannen blev dödad i strid bara för att han själv inte skulle hamna i trubbel.
Paulus var en massmördare som förföljde kristna och dödade dem, ändå fick han ett personligt möte med Jesus och fick sedan vara med om att sprida Guds ord ut i världen.
Hela bibelns poäng är att Gud älskar DIG för att han har skapat dig och har en plan med ditt liv!
Du som har lärt känna Jesus (hur mycket eller lite det än må vara..) var stolta!
Ni har lärt känna sanningen och ni vandrar just nu på den enda vägen som finns till Himlen!
Och du som inte ännu känner Gud, jag ber dig att ge det ett försök.
Gud väntar på att du ska söka honom.
Det står i Lukasevangeliet kapitel 11 att om vi ber så ska vi få, om vi söker så ska vi finna och om vi bultar så ska dörren öppnas.
Min vän som jag skrev om tidigare berättade om en bön han bad en gång.
Den var ungefär såhär: "Gud, om du finns så vill jag att du visar mig det och då vill jag lära känna dig."
Tänk på saken... Hur hemskt kan det vara och vad har du egentligen att förlora?

Kommentarer
Postat av: Anonym

FREDRIK, DU ÄR SÅ BÄST! helt kalasbra skrivet, jag är tacksam över att få ha dig i mitt liv!!!!!!!!! du är så KLOK!

2011-12-04 @ 21:50:32
URL: http://emmalinderoth.se
Postat av: Anonym

Var med på Gudstjänsten idag o HERRE GUD vilken bra sammanfattnig o GALET bra skrivet!

2011-12-04 @ 22:27:50
Postat av: johanna

jag börjar nästan gråta. jag har varit borta från gud väldigt länge och börjar tvivla på honom. men när du skriver gud älskar mig så kände jag att gud verkligen älskade mig! jag ska vända tillbaka och jag vill lära känna sanningen mer!

TACK!

2012-01-31 @ 18:20:02
Postat av: Blah

Ja, Gideon fick vara med om något stort, visst, ett av de värsta folkmorden i sin samtid

2012-05-30 @ 20:38:08
Postat av: Dude

Vad har jag att förlora? Tja, tänk om Muhammed hade rätt och jag hamnar i helvetet för att ha valt fel tro om jag följer din tro?

2012-12-29 @ 17:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0