Ett försök att förklara varför jag tror

Jag tänkte att jag skulle ta och försöka förklara varför jag tror på Jesus.
Jag är inte uppväxt i någon kristen familj så jag har inte direkt "fått tron på köpet" så att säga. Jag har fått tänka väldigt mycket och försökt komma fram till vad jag tror på.
Det är inte alltid lätt och det finns ofta många frågetecken som kanske kan vara riktigt kluriga att reda ut.
Men i allt detta finns det ändå alltid en stark visshet om att Jesus finns där. Det kommer jag helt enkelt inte ifrån hur jag än vrider och vänder på det.
Även de gånger då jag kanske inte riktigt "känner" Gud och när det är mycket som talar emot att det är någon poäng med att fortsätta be så finns det ändå ingen tvekan i mitt sinne om Guds existens.
Jag behöver inte heller ha en massa fina ord och argument till varför jag tror Gud finns. Det är bara så helt enkelt.
Jag kan verkligen bli förundrad när jag hör någon, med säkerhet, säga att det inte finns någon Gud.
Det funkar liksom inte.
Jag har funderat en hel del på detta. Hur kan det komma sig att jag kan vara så säker på Guds existens medan det finns andra som säger sig vara lika säkra på hans icke existens?
I somras på ett läger med kyrkan så trillade en polett ner i den här frågan skulle man kunna säga.
Vi lekte så kallade "systemlekar".
Om du inte vet vad det är så handlar det i alla fall om att lekledaren har ett system som han sedan bygger en frågeställning eller ett påstående omkring och sedan gäller det för resten av deltagarna att lista ut systemet.
För att det ska bli lite lättare att förstå så tar vi ett enkelt exempel.
Påståendet är som följer:

"Du ska till kejsaren av Kina och du måste ha med dig en present han tycker om, annars hugger han av dig huvudet. Han tycker om kaffe men han tycker inte om T!"
(Effekten försvinner lite nu när man skriver det eftersom man egentligen ska säga det och då blir det "tycker om kaffe men inte the".)
Nu ska deltagarna ge förslag på vad de kan ta med sig och lekledaren ska svara ja och nej.
Poängen är att kejsaren av Kina inte tycker om saker som har bokstaven T i sig. Men eftersom man hör ordet "the" så tar det ofta ett tag innan man förstår poängen.
Det kan vara ytterst roande att se frustrationen i deltagarnas ögon när de verkligen inte förstår varför man får ta med en cyckelpump men inte en flytväst.
När man sedan har förstått systemet så är det så uppenbart och det kan inte förklaras på annat sätt än att "Kejsaren av kina tycker inte om T!".
Hur mycket man än säger detta till sina medspelare som ännu inte har kommit fram till svaret så hjälper det inte ett dugg förän de själva fattar poängen.
Men för den som inte har klurat ut systemet ännu så låter det helt knäppt när man ständigt får som svar att "han tycker inte om T!!!"
Man tänker ju fortfarande på drycken the.

På samma sätt är det men min tro.
Allt jag kan göra är att peka på Jesus och säga att "Där har du svaret!".
Jesus är den röda tråden i mitt liv, Han är den som tar vid när min förmåga inte räcker till.
Jag kan inte förklara det mer än så. För det är det som är svaret.
Jesus säger i bibeln att: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."
Svårare än så är det faktiskt inte.
Ofta gör vi det så mycket svårare än det är när det kommer till vad vi tror på.
Jesus är svaret helt enkelt.
Det finns mycket man skulle kunna svara ja och nej på runt omkring. Men det är inte förrän man ser det genom Jesus som det får relevans och blir vettigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0