Som att få en kamel genom ett nålsöga!

När han skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” Jesus svarade:” Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån något det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.” ”Mästare”, sade mannen, ”allt detta har jag hållit sedan jag var ung.” Jesus såg på honom med kärlek och sade: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.” Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket. Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar: ”Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!” Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen: ”Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds Rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” De blev ännu mer förskräckta och sade till varandra: ”Vem kan då bli räddad?” Jesus såg på dem och sade: ”För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt.” (Mark 10:17-27)

 

I den här berättelsen får vi möta en man som verkar vara ivrig att få prata med Jesus. Det står att han springer fram till honom och faller på knä. Han vill veta vad han ska göra för att vinna evigt liv. Jesus svarar honom att han ska hålla budorden och mannen svarar att han har gjort det sedan han var ung. Notera att Jesus i sin uppräkning av budorden inte tar med alla. Bland annat så nämner han inte det första budet om att vi inte ska ha några gudar vid sidan av Gud och att vi inte ska ha begär till vår nästas egendomar. Det kommer när han säger att: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga.” Mannen hade varit noga med att hålla alla buden, men missat det viktigaste. Han hade börjat älska sina rikedomar mer än Gud och när han fick höra vad som behövs för att man ska vinna evigt liv blev priset alldeles för dyrt för honom. Lägg också märke till att Jesus uppmaning kommer med ett löfte. Om mannen säljer allt han äger så kommer han att få en skatt i himlen och sen kan han följa Jesus. Jag tänkte att vi skulle stanna upp lite kring de här skatterna som det talas om. Mannens skatt på jorden och skatten i himlen.

 

Skatten i himlen

 

Vad är då den här ”skatten i himlen” som Jesus talar om. I Matteusevangeliet 6:19-20 står det också om att vi inte ska samla skatter här på jorden där tjuvar stjäl och mask och mal förstör utan att vi istället ska samla skatter i himlen där inga tjuvar stjäl och varken mal eller mask förstör. Men vad är det för något vi får då?

 

I Matteus version av berättelsen om den rike mannen står det precis efter att ”Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv.” Men det är bara en av de saker som lovats till de som tror på Jesus och följer honom. Bland många fler finns det löften om:

 

Evigt Liv

·         “Syndens lön är döden, Men Guds gåva är evigt liv I Kristus Jesus, vår Herre.” (Rom 6:23)

 

·         ”Gud har gett oss evigt liv, och det livet finns i hans son. Den som har hans son har livet, den som inte har Guds son har inte livet.” (1 Joh 5:21)

 

Bibeln lovar oss evigt liv om vi följer Jesus. På ett annat ställe står det att den som tror på Honom ska leva även om han dör. Det här eviga livet är inte bara att man kommer fortsätta leva och ”existera” som vi gör nu. Det innebär ett liv i en evighet tillsammans med Gud, utan ondska smärta och lidande. En evighet i himlen.

 

Räddning

·         ”Om du med din mun bekänner att Jesus är herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.” (Rom 10:9)

 

Vi ska bli räddade om vi med vår mun bekänner Jesus som herre och i vårat hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda. Najs! Men räddade från vadå? Och räddade till vad?
I Romarbrevet läste vi att syndens lön är döden. Det vi blir räddade ifrån är just det, synden och genom synden döden. När Jesus fängslades, plågades och avrättades på ett kors tog han på sig alla våra synder och bar dem ner i dödsriket. När han sedan uppstod från de döda besegrade han dem och döden och gjorde det möjligt för oss att befrias från vår synd och skuld. Han räddade oss från att behöva betala priset för vår synd och sona straffet till att istället få ett evigt liv tillsammans med Honom. Han upprättade relationen mellan människa och Gud och gjorde det möjligt för oss att komma till Honom igen.

 

Guds barn

·         ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn” (Joh 1:12)

 

·         ”Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ’Abba! Fader!’Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Men är vi barn, då är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet. ” (Rom 8:12-17)

 

I Romarbrevet står det om att vi har fått söners rätt och att det gör oss till Guds arvingar och Jesu medarvingar. Det innebär att precis samma sak som Jesus fick av Fadern kommer också vi att få. Läser man vidare i Romarbrevet får vi höra om hur ofantligt stort detta arv är. Paulus skriver att de lidanden vi kan tänkas gå igenom inte betyder någonting i jämförelse med den härlighet som vi ska få. Det står att hela skapelsen väntar på att få se den och befrias genom den. Det står också att, i väntan på denna ofantliga härlighet, har vi fått Anden som en första gåva vilket för oss in på nästa ting i skattkistan.

 

Den Helige Ande

·         ”Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande… Detta har jag sagt er medan jag är kvar hos er. Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.” (Joh 14:16-17a, 25-26)

 

·         ”Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” (Apg 1:8)

 

Vi har fått den Helige Anden som gåva, eller Hjälparen, som den kallas här. Det är den Helige Ande som gör det möjligt för oss att följa Jesus idag. Vi får hjälp att komma ihåg och förstå det Jesus sa till oss och vi får kraft att vittna om Honom i hela världen. I Romarbrevet står det också om hur Anden ger oss olika gåvor som rustar oss för vår tjänst.

 

Hjälp och skydd

·         ”Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han har kallat efter sin plan… Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?” (Rom 8:28, 31)

 

Gud har lovat att vara med oss och på allt sätt hjälpa oss att nå det goda. I Missionsbefallningen säger Jesus att han skall vara med oss alla dagar ända till tidens slut.
Den Gud som skapade himlen och jorden, som har all makt, som vet allt och som är större än allt har lovat att stå på vår sida. Om Han är med oss, vem eller vad skulle då kunna stå emot oss?

 

Allt vi behöver

·         ”Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de? (Matt 6:25-26)

 

·         ”Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom?” (Matt 7:7-11)

 

Gud lovar att förse oss med det vi behöver när vi ber honom om det. Han säger till och med till oss att inte oroa oss. Han ser till att fåglarna har det som de behöver. Ska han inte då också se till att vi, som är så mycket mer värda, också har det vi behöver. Det kanske är svårt för oss som bor här och redan har det mesta som vi behöver, och lite till, att ta till oss det här löftet. Men faktum är att det finns där och det är precis lika gällande som något annat. Gud vet vad vi behöver och han kommer att förse oss med det när vi ber om det, för det har Han lovat.

 

Skatten på jorden

 

Den här skatten på jorden då.. Vad är den egentligen? I berättelsen om den rike mannen så står det ju tydligt att det handlar om pengar och förmögenheter.
Just pengar är ett av de ämnen som Bibeln varnar lite extra mycket för. I 1 Tim 6:10 står det att kärleken till pengar är roten till allt ont och i Matteus 6:24 står det att människan inte kan tjäna både Gud och mammon (hebreiska för förmögenhet och rikedom) samtidigt och att hon måste välja. Detta är väldigt relevant för oss som lever i västvärlden. Vi har otroligt mycket pengar or är, i jämförelse med många andra, helt brutalt rika.
Det finns en undersökning som har tittat hur det ser ut i världen och kommit med en jämförelse för att göra det begripligt. De leker med tanken att hela världens befolkning på ungefär 7 miljarder människor skulle reduceras till en by med 100 invånare. Om det skulle vara så skulle det se ut så här:

 

- 80 stycken skulle bo i hus som har lägre kvalitet än standard

- 16 stycken skulle kunna läsa och skriva

- 50 stycken skulle vara undernärda och 1 skulle vara döende av svält

- 33 stycken skulle inte ha tillgång till drickbart vatten

- 39 stycken skulle inte ha tillgång till hygienartiklar

- 24 stycken skulle inte ha någon elektricitet (och av de 76 som har elektricitet skulle de flesta bara använda det till ljus om natten)

-  8 stycken skulle ha tillgång till internet

- 1 skulle ha högskoleutbildning

- 1 skulle ha HIV

- 2 skulle vara nära födseln; 1 nära döden

- 5 skulle kontrollera 32% av hela världens välfärd; alla 5 skulle vara amerikanska medborgare

- 48 stycken skulle leva på mindre än två dollar per dag

- 20 stycken skulle leva på mindre än en dollar om dagen

 

Vi som bor här är bland de rikaste i världen. Vi har det otroligt bra och kärleken till pengar och rikedom är verkligen inte långt borta. Många av oss, jag inkluderad, har verkligen mycket mer än vad vi egentligen behöver. Jag behöver egentligen inte min iPhone eller iPad. Jag behöver egentligen inte min dyra dator eller mina tre gitarrer. Jag behöver inte godis eller chips och jag skulle nog kunna köpa lite billigare mat än vad jag gör. Jag behöver egentligen varken tv, Xbox eller soffa. Vi som är så rika behöver verkligen fundera ordentligt över vad det är vi äger. Skulle vi kunna ge upp våra fina prylar och rikedomar om det skulle behövas eller är vi som den rike mannen?
Det jag menar är inte i första hand att vi alla ska gå och sälja allt vi äger och börja leva på gatan, det jag menar är att vi måste vara beredda att ge upp våra ”skatter på jorden” när det behövs.
Men är pengar verkligen den enda skatt vi kan ha på jorden? Nej jag tror inte det. Även om den är vanlig och lätt att fastna i måste vi också vara uppmärksamma på andra skatter som kan lura oss.

 

I Matteus 6:21 står det att där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. Alltså är skatten det som fångar vårat hjärta, det dyrbaraste och viktigaste vi har. Det vi brinner för helt enkelt, det vi älskar. Med det perspektivet inser vi att den här skatten skulle kunna vara nästan lite vad som helst.

 

Jesus säger precis efter berättelsen om den rike mannen att den som har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar för hans och evangeliets skull ska få hundrafalt igen. Jag tror att Jesus menar den som har lämnat ALLT när han gör den uppräkningen. Den som inte låtit något stå i vägen för relationen med Honom.
Det skulle kunna vara allt ifrån pengar, till dåliga relationer, osunda beteenden och beroenden, hobbys som tar alldeles för mycket tid och äter upp ens liv, sex och porr, maktbegär, bekräftelsebehov och så vidare… Skulle jag göra en komplett lista med allt som kan stå i vägen mellan mig och Gud skulle jag få hålla på alldeles för länge.
Här får vi, var och en, se över vårat eget liv och fundera noga på om det är något vi har som vi måste lämna för att kunna följa Jesus.

 

Jag har fått lämna många saker på min väg med Jesus. Det har varit hobbys, drömmar, relationer och bekvämligheter. Det har varit jobbigt många gånger och ibland till och med gjort riktigt ont, men jag har fått löftet om en skatt i himlen som är värd så mycket mer än allt annat och den gör det värt det.

 

Igenom nålsögat

 

I slutet av berättelsen om den rike mannen säger Jesus att det är lika lätt för en som är rik att komma in i Guds rike som det är för en kamel att gå igenom ett nålsöga. Jag vet inte om du har funderat över storleks skillnaden på en kamel och ett nålsöga någon gång, men jag kan berätta för dig att det är helt omöjligt för en kamel att komma igenom ett nålsöga så vida man inte hackar upp den i ytterst små bitar först, men då skulle den ju dö på kuppen och det funkar ju inte heller.
Lärjungarna förstod detta och blev förskräckta. De frågade: ”Vem kan då bli räddad?”
En väldigt bra fråga! Om det nu är så svårt att komma in i Guds rike, vad sjutton ska vi då ta oss till? Är det kört för oss? Kan vi packa ihop och gå hem och hoppas på att den där evigheten utanför Guds rike inte är så hemskt som det låter? Näe inte riktigt… Jesus ger oss nämligen ett svar på även den frågan!

 

”För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt” säger han. Vi behöver Guds hjälp för att ”ta oss igenom nålsögat” in i Guds rike. Vi klarar inte av det på egen hand. Därför hjälper det inte om jag bara går och säljer allt jag äger om min skatt är min rikedom, det hjälper inte att jag bara slutar spela fotboll om det är vad som är viktigast i mitt liv eller att jag slutar titta på porr om det är det som fyller mitt hjärta. Jag behöver Guds hjälp. Det enda jag kan göra är att komma med min skatt till korset och ge den till Honom och be att han förvandlar mitt hjärta så att det börjar bulta för skatten i himlen istället för skatten på jorden. Det är först när jag kapitulerar in för Gud och ger honom det mitt hjärta slår för som Han kan bli det viktigaste i mitt liv och jag kan börja följa honom på riktigt. Det är inte lätt, men det är värt det!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0